SPORO─îILO ZA JAVNOST V ZVEZI S PODPORNIMI PROGRAMI ZA PACIENTE

Javna agencija Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomo─Źke (v nadaljevanju: JAZMP) je v okviru pregleda aktivnosti imetnikov dovoljenj za promet z zdravili, poimenovanih kot podporni programi za paciente, ugotovila, da gre v dolo─Źenih primerih, ko posamezna farmacevtska podjetja izvajajo in financirajo spremljanje in svetovanje bolnikom in/ali apliciranje njihovih zdravil za parenteralno uporabo na domu preko najetih izvajalcev zdravstvene dejavnosti, za ogla┼íevanje zdravil, ki ni skladno z Zakonom o zdravilih (Uradni list RS, ┼ít. 17/14 in 66/19) in Pravilnikom o ogla┼íevanju zdravil (Uradni list RS, ┼ít. 105/08, 98/09 ÔÇô ZMedPri, 105/10 in 17/14 ÔÇô ZZdr-2). Iz navedenih razlogov nekateri imetniki dovoljenj za promet z zdravili programe ukinjajo. 

Skladno s 146. ─Źlenom Zakona o zdravilih (Uradni list RS, ┼ít. 17/14 in 66/19,) kot ogla┼íevanje zdravil ┼ítejejo vse oblike obve┼í─Źanja, vklju─Źno z obve┼í─Źanjem od vrat do vrat, propagiranjem ali spodbujanjem, ki so namenjene pospe┼íevanju predpisovanja, izdajanja, prodaje ali uporabe zdravil, medtem ko so aktivnosti, ki se le pod pogojem, da niso namenjene pospe┼íevanju predpisovanja, izdajanja ali uporabe zdravil in so izvzete iz ogla┼íevanja zdravil, opredeljene in taksativno na┼ítete v 152. ─Źlenu ZZdr-2. Za ogla┼íevanje se ┼ítejejo vse aktivnosti, namenjene pospe┼íevanju predpisovanja, izdajanja, prodaje ali uporabe zdravil, ne glede na to ali se izvajajo preden je bilo zdravilo predpisano ali po tem, ko je bilo zdravilo ┼że predpisano.

Imetniki dovoljenja za promet z zdravilom sku┼íajo podporne programe za paciente predstaviti kot na─Źin informiranja in nudenja zdravstvenih storitev pacientom v primerih, ko so odpu┼í─Źeni iz bolni┼ínice v doma─Źo oskrbo in nadaljujejo terapijo na domu. Pri tem izpostavljamo, da so podporni programi za paciente, ki jih financira farmacevtska industrija, namenjeni le posameznim skupinam pacientov, ki jemljejo zdravila, za katera imetniki dovoljenja za promet z zdravilom odlo─Źijo, da so vklju─Źena v tovrstne programe, in ne npr. vsem pacientom, ki se zdravijo zaradi dolo─Źene bolezni, zato so lahko pacienti v neenakopravnem polo┼żaju, ─Źe jim je bilo predpisano drugo zdravilo, ki tovrstnega programa nima. Podporni programi za paciente so tako del ogla┼íevalske strategije za pove─Źanje ali ohranitev tr┼żnega dele┼ża praviloma dra┼żjih zdravil in s tem ohranitev visokih cen zdravil na trgu Republike Slovenije, saj se z njimi pospe┼íuje njihovo predpisovanje. Na ta na─Źin se lahko povzro─Źa tudi nelojalno konkurenco med farmacevtskimi podjetji, ki izdelujejo zdravila za posamezno terapevtsko skupino, ter vpliva na racionalizacijo in vi┼íino prihrankov v zdravstveni blagajni.

Nadalje izpostavljamo, da je lahko sporno zbiranje ob─Źutljivih osebnih podatkov o pacientih in njihovih diagnozah ter obdelovanje teh podatkov. Imetniki dovoljenja za promet z zdravilom lahko pridejo do seznamov bolnikov, vklju─Źno z njihovimi kontaktnimi ┼ítevilkami in predpisano terapijo, kar z eti─Źnega vidika ni sprejemljivo.

S tem ko farmacevtska industrija organizira in financira izvajanje podpornih programov za paciente, posega tudi v podro─Źje izvajanja primarnega zdravstva. Pojasnjevalno vlogo in spremljanje pacienta, ki se zdravi na domu, je naloga specialista, ki je zdravljenje predpisal, in osebnega zdravnika, ki poskrbi za ustrezno izvajanje potrebnih zdravstvenih storitev na domu.

O potrebnosti zagotavljanja nadaljevanja zdravljenja na domu, kadar zdravstvena stroka oceni, da je to utemeljeno in na voljo vsem pacientom, ne glede na to, s katerim zdravilom se zdravijo, ter s tem povezanim zagotavljanjem javnih sredstev, je JAZMP ┼że obvestila Ministrstvo za zdravje in Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije.  

Pacientom svetujemo, da se za zagotavljanje nadaljevanja zdravljenja na domu dogovorijo s svojim osebnim zdravnikom ali zdravnikom specialistom, ki zdravljenje spremlja.

Scroll to Top